Nieuwe technologieën

‘Digital Construction’: intro tot nieuwe technologieën

Het initiatief ‘Digital Construction’ biedt bouwprofessionals op verschillende manieren advies en hulp op maat rond nieuwe digitale technologieën, zoals digitale meettoepassingen, drones, artificiële intelligentie en augmentedreality-toepassingen.

Om te beginnen vinden bouwprofessionals op www.digitalconstruction.be een lijst van technologische toepassingen, toegespitst op de verschillende bouwberoepen en gefocust op de werf. De website werd in 2021 verder aangevuld tot 24 toepassingen en 20 cases en kon rekenen op gemiddeld 1680 unieke paginaweergaves per maand (een stijging van 44 % ten opzichte van het jaar voordien).

Daarnaast kunnen de aannemers de verschillende technologieën ook testen via onze demonstratiecentra. Aan de twee vaste centra is in 2021 hard gewerkt: de renovatiewerken in Sint-Stevens-Woluwe zijn goed opgeschoten en in Limelette werd de eerste steen gelegd.

De mobiele hubs brengen digitale technologieën tot bij de bouwprofessional

De twee mobiele hubs, die de technologieën tot bij de bouwprofessional brengen, zijn in 2021 voor het eerst uitgereden. In september en oktober trokken we ermee op roadshow naar verschillende bouwhandelaars doorheen het land. Op 18 locaties gaven we de volgende demonstraties voor hun klanten (zo’n 900 bouwprofessionals in totaal):

• een toekomstige installatie of ontwerp visualiseren met augmented reality
  • snel en duidelijk opmetingen maken voor prijsoffertes met digitale meettoepassingen
  • kostprijsberekening met een digitaal calculatiepakket
  • sneller en veiliger werken dankzij exoskeletten
  • moeilijk bereikbare gebouwelementen inspecteren met een drone.

Met deze initiatieven willen we de stap naar het gebruik van digitale technologieën verkleinen en het resultaat ervan verbeteren.