Digitale meettechnologieën

Hypermoderne digitale meettechnologieën tastbaar maken

Digitale meettechnologieën in de bouw vanzelfsprekend maken en integreren in de verschillende fasen van het bouwproces, dat is het doel van het COOCK-project ‘Digitale 3D-meettoepassingen’ van VLAIO. Buildwise wil de meerwaarde van meettechnologieën tonen in een breed scala aan onderwerpen en situaties die zich voordoen op de bouwplaats.

Voor zo’n testcase trekken we met onze meetapparatuur naar een werf of een andere locatie, waar we metingen doen en laten zien hoe je een duidelijk resultaat uit de opgenomen data haalt. Het spectrum aan meettoepassingen is heel breed en gaat van laagdrempelige meetapps op een smartphone, tot geavanceerde distometers, laserscanners, fotogrammetrie (meten op foto’s), drones en artificiële intelligentie (AI).
Van al die technieken demonstreren we steeds de allernieuwste mogelijkheden.

Via testcases en kennisdeling winnen digitale meettechnieken en meettoepassingen aan bekendheid

In 2021 hebben we meer dan 20 testcases uitgevoerd. Bovendien hebben we onze kennis verspreid via de Buildwise-nieuwsbrief, LinkedIn, live events zoals workshops, ‘Digital Construction Day’, ‘Install Day’, ‘Roof Day’, ‘Dag van de afwerking’, ‘Prowood’, de Buildwise-roadshow en natuurlijk ook via de demonstratiepagina’s op onze website digitalconstruction.be.
Die kennisdeling miste zijn doel niet: we ontvangen steeds meer vragen over de mogelijkheden en meerwaarde van de technieken, van zowel kleine als grote bouwbedrijven. Het einddoel is dat meer en meer bedrijven aan de slag gaan met de meettechnologieën om hun eigen werk te vergemakkelijken en zo ook de bouwsector als geheel te versterken.