De gipsplaat wordt 125 jaar!

Terug naar : nieuws

De vertrouwde gipsplaat viert een bijzondere verjaardag! Exact 125 jaar geleden creëerden twee ingenieurs in New York de eerste gipsplaat. De uitvinding is nog steeds onmisbaar in de bouw en blijft evolueren.

De gipsplaat wordt 125 jaar! - La plaque de plâtre fête ses 125 ans!

Op 22 mei 1894 dient Augustin Sackett een octrooi in voor een laag gips die met een gigantisch houten wiel tussen twee vellen viltpapier wordt gedrukt: de gipsplaat is geboren. De huizen werden toen voornamelijk gebouwd met hout. Gips is een veiliger alternatief voor het brandbare hout.

In 1916 vinden John en Joseph Schumacher een methode om lange platen aan de lopende band te produceren. De platen zijn uitgerust met papier dat de impregnatie van water vertraagt. Het eindproduct komt in de buurt van de gipsplaten zoals we die nu kennen. Na de Tweede Wereldoorlog komt de massaproductie ervan in een stroomversnelling terecht mede dankzij de lage kost van gips in vergelijking met hout of metaal.

125 jaar later wordt de uitvinding van Sackett in bijna alle gebouwen gebruikt. En het product blijft evolueren. Elk jaar worden nog honderden octrooien ingediend, wat de aanhoudende belangstelling van fabrikanten aantoont. Innovaties zoals met metaal versterkte platen, gips met synthetische vezels, verbetering van de verbindingen, bescherming van de hoeken, nieuwe bevestigingsmiddelen en geluidsisolerende panelen zijn maar enkele voorbeelden. 

Wanneer het merk de gebruikelijke term wordt voor het beschermde product, verliest de eigenaar de rechten. Een bedrijf kan dus het slachtoffer worden van zijn eigen succes. Sommige grote merken zoals Kärcher, ISOMO, Bic en Scotch hebben zich duidelijk verzet tegen het gebruik van hun merk als algemene benaming. Daarom raden we aan om de term ‘gipsplaat’ te gebruiken.

Wees voorzichtig met de benaming!

Tegenwoordig worden gipsplaten vaak ‘Gyproc’ genoemd, een gedeponeerd handelsmerk. Maar onthoud dat de naam van een merk ‘onderscheidend’ moet zijn, dat wil zeggen dat het niet rechtstreeks het product mag aanduiden. Het is dus niet mogelijk om ‘gips’ in je merknaam te vermelden. 

De gipskartonplaat: een patent wordt 125 jaar!

Over OCBC, de Octrooicel voor het Bouwbedrijf

Dit artikel werd geschreven door de Octrooicel van Buildwise. De missie van de OCBC is om de aannemer te sensibiliseren over het belang van intellectuele eigendom. We informeren over een optimaal gebruik van intellectuele eigendomsrechten bij innovatie, zodat u en uw uitvindingen steeds beschermd zijn.

Intellectuele eigendom is een verzamelnaam voor een aantal zaken (zoals octrooien en merken) waarover een bedrijf, bewust of onbewust, het eigendomsrecht heeft. Hierdoor kan het bedrijf andere bedrijven verbieden om dit eigendom te gebruiken. De keerzijde van de medaille is evenwel dat een bedrijf ook, bewust of onbewust, de intellectuele eigendomsrechten van een ander bedrijf kan schenden.

Bouwbedrijven kunnen bij ons terecht met al hun vragen over innovatie en intellectuele eigendomsrechten. We organiseren hiervoor collectieve acties, maar bieden eveneens individuele begeleiding aan.

OCBC, de octrooicel van Buildwise schrijft over innovatie om de aannemer te sensibiliseren over het belang van intellectuele eigendom. De informatie die we publiceren, houdt in geen geval een kwaliteitsoordeel in van Buildwise of van de andere partners met betrekking tot de vermelde producten en methoden.

OCBC